- Успение Пресвятой Богородицы
- Наставница апостолов
- Венец воздержания
- В горний иерусалим
- Погребение
- Опоздание апостола Фомы
- Молитва, тропарь, кондак и величание Успению Пресвятой Богородицы
- Кондак, глас 2
- Величание
- Молитва
- Тропари, кондаки и величания общие — ПОНОМАРИ
- Святых Бесплотных Сил
- Святых отцов
- Пророка
- Апостола
- Апостолов
- Святителя
- Святителей
- Мученика
- Мученика XX века
- Мученицы
- Мученицы XX века
- Мучеников
- Мучениц
- Священномученика
- Священномученика XX века
- Священномучеников
- Преподобномученика
- Преподобномученика XX века
- Тропарь Успения Пресвятой Богородицы: очевидное невероятное
- О чем безопасней молчать
- Sub specie poeticae
Успение Пресвятой Богородицы
В рождестве девство сохранила еси, во успении мира не оставила еси, Богородице,преставилася еси к животу, Мати сущи Живота,и молитвами Твоими избавляеши от смерти души наша.
Тропарь Успения Пресвятой Богородицы
После событий Святой Пятидесятницы ученики Христовы, исполнившись Духа Святого, разошлись по всей вселенной с учением о Воскресшем Иисусе Христе. Трудами и подвигами апостолов созидалась Церковь.
В иудейских синагогах и на площадях римских городов гремели слова евангельской проповеди. По христианским общинам распространялись апостольские послания.
Непоколебимость в вере и удивительное мужество являли первые мученики, предпочитая быть растерзанными хищниками на арене цирка, чем уклониться с избранного ими христианского пути.
А в Иерусалиме безмолвный, невидимый миру подвиг несла Та, Кто по святости Своей жизни удостоилась стать Матерью Самого Бога. Не пламенной проповедью, но постом и молитвой продолжала служить Господу Пресвятая Богородица; не мученическая кончина, но мирное Успение увенчало Ее жизненный путь.
Успение Пресвятой Богородицы Православная Церковь отмечает 28 августа. Об истории и смысле этого праздника наш сегодняшний рассказ.
Наставница апостолов
Радуйся, чудес Христовых начало…
Даже в час Крестных страданий Спаситель не захотел оставить без попечения Свою Пречистую Матерь. Претерпевая на Кресте страшные мучения, Иисус Христос проявляет заботу о Пресвятой Богородице.
Единственный из апостолов, кто не покинул любимого Учителя в смертный час и вместе с Девой Марией и некоторыми женщинами находился у Креста, был апостол Иоанн Богослов. Ему и вверил Господь заботу о Своей Пречистой Матери.
Иисус, увидев Матерь и ученика, тут стоящего, которого любил, говорит Матери Своей: Жено! се, сын Твой. Потом говорит ученику: се, Матерь твоя! (Ин. 19, 26-27).
После Вознесения Христова Пресвятая Богородица осталась на попечении апостола Иоанна Богослова, а во время его отсутствия жила у родителей Иоанна близ горы Елеонской.
Благоговение апостолов и простых христиан перед Матерью Божией и почитание Ее было чрезвычайным.
От Нее евангелисты узнали о событиях Благовещения, бессеменного зачатия, бегстве в Египет Святого семейства, о рождении, детстве и всей земной жизни Христа.
Когда царь Ирод воздвиг гонение на юную Церковь Христову, Пресвятая Богородица вместе с апостолом Иоанном Богословом в 43 году удалилась в Ефес, где апостолу Иоанну выпал жребий проповедовать Евангелие.
Она побывала также на Кипре у праведного Лазаря Четверодневного, который служил там епископом, и на Святой Горе Афонской,- там Матерь Божия пророчески сказала: «Это место будет Мне в жребий, данный Мне от Сына и Бога Моего. Я буду Заступница месту этому и Богу о нем Ходатаица».
(Сейчас Афон считается одним из так называемых уделов Божией Матери, то есть мест, о которых Пресвятая Богородица проявляет Свое особое попечение. Всего уделов четыре: Иверия (Грузия), Афон, Киев и Дивеево).
По преданию, сохраненному церковным историком Никифором Каллистом, Матерь Божия «была роста среднего или, как иные говорят, несколько более среднего; волосы златовидные; глаза быстрые, со зрачками как бы цвета маслин; брови дугообразные и умеренно черные, нос продолговатый, уста цветущие, исполненные сладких речей; лицо не круглое и не острое, но несколько продолговатое; кисти рук и пальцы длинные… Она в беседе с другими сохраняла благоприличие, не смеялась, не возмущалась, особенно же не гневалась; совершенно безыскусственная, простая. Она нимало о Себе не думала и, далекая от изнеженности, отличалась полным смирением. Относительно одежд, которые носила, Она довольствовалась их естественным цветом, что еще и теперь доказывает Ее священный головной покров. Коротко сказать, во всех Ее действиях обнаруживалась особая благодать».
Венец воздержания
Радуйся, венче воздержания…
Как говорит нам Предание, после Вознесения Христова Матерь Божия дни и ночи проводила в посте и молитве. Нередко Она приходила ко Гробу Господню, возжигала фимиам и, преклонив колена, подолгу молилась.
В память и подражание духовному подвигу Пресвятой Богородицы и был со временем установлен Успенский пост, который в существующей сейчас церковной практике длится две недели (с 14 по 28 августа).
Этот пост второй по строгости после Великого, на всем его протяжении запрещается вкушение рыбы за исключением дня празднования Преображения Господня, 19 августа.
Заканчивается пост праздником Успения, когда христиане вспоминают блаженную кончину Божией Матери.
В горний иерусалим
Радуйся, во Иерусалим горний
прекрасный приятая…
Однажды, когда Пресвятая Богородица, по своему обыкновению, молилась на Голгофе, Ей явился Архангел Гавриил и возвестил о скором Успении, о переселении в горний Иерусалим. Как бы в залог своих слов Архангел вручил Богородице райскую пальмовую ветвь.
Заблаговременно получив известие о Своей кончине, Божия Матерь пожелала видеть близких Ей людей. По Ее зову прибыл Иосиф Аримафейский. Восхищенный Духом Святым, каким-то чудесным образом преодолев расстояние, перед Ее смертным ложем предстал апостол Иоанн Богослов.
Пресвятая Богородица начала беседу о предстоящем Успении. В это время, таким же дивным образом изъятые с места своей проповеди, перед ложем Пресвятой Девы предстали прочие апостолы. Так необычно Господь собрал Своих учеников со всех концов вселенной во Иерусалиме.
Каждого из них Богородица призывала к Себе по имени, благодарила за труды в деле евангельского благовестия, наставляла и желала вечного блаженства.
Наконец, горницу, где пребывали Пресвятая Дева и апостолы, облистал несказанный свет Божественной Славы, от которого померкли горящие свечи и светильники.
Верх помещения как бы исчез в этих лучах, и сошел Сам Царь Славы, Иисус Христос, в окружении Ангелов и прочих Сил Небесных. Увидев Господа, Богородица произнесла: «Величит душа Моя Господа, и возрадовася дух Мой о Бозе, Спасе Моем, яко призре на смирение рабы Своея».
После этого под дивное ангельское пение Пресвятая Дева без всякого телесного страдания предала душу в руки Своего Сына и Бога.
Погребение
Радуйся, Обрадованная,во Успении Твоем
нас не оставляющая…
Ученики Христовы, оплакав расставание с Божией Матерью, начали готовиться к Ее погребению. Святые апостолы Петр, Павел и Иаков и другие из числа двенадцати понесли на руках одр с пречистым телом Богородицы. Апостол Иоанн Богослов шел впереди с райской пальмовою ветвью, прочие христиане сопровождали одр со свечами и кадилами, воспевая молитвы.
Процессия проследовала от Сиона — через весь Иерусалим — до Гефсимании. Враждебно настроенные к христианам жители Иерусалима, пораженные таким торжественным шествием, донесли об увиденном городским властям. Были посланы воины, чтобы разогнать шествие, а пречистое тело Богородицы сжечь.
Отряд воинов обнаружил шествие и устремился на христиан, но погребальная процессия чудесным образом скрылась от них. Многие из злоумышленников внезапно ослепли. Был среди них и иудейский священник Аффония, который из зависти к почестям и ненависти к Матери Иисуса Христа решил опрокинуть одр, но, едва коснулся его, Ангел Господень невидимым мечом отсек ему руки.
Аффония в ужасе раскаялся в своем поступке и тут же был исцелен. Пречистое тело Богородицы было погребено в гефсиманской пещере, где покоились родители Пресвятой Девы Марии — святые Иоаким и Анна.
Эти события нашли отражение и в литургической жизни Церкви. Со временем был установлен особый Чин погребения Божией Матери, совершаемый и поныне.
Опоздание апостола Фомы
Радуйся, Фому по погребении Твоемсилою Божиею предпоставившая
изряднее…
Святой апостол Фома по Промыслу Божиему не был на погребении. Прибыв во Иерусалим и узнав, что Пресвятую Богородицу уже похоронили, он сильно воскорбел, что не успел попрощаться и воздать последние почести Усопшей.
С горькими слезами повергся он на землю перед гробовой пещерой. И апостолы, сжалившись над святым Фомой и желая хоть как-то его утешить, отвалили камень от входа в пещеру. Апостол Фома вошел внутрь и обнаружил пустой гроб, с одними лишь погребальными пеленами.
Так стало известно о вознесении Пресвятой Девы с телом на Небо.
https://www.youtube.com/watch?v=XOZI6Dr-ARg
В один из дней после погребения, вечером, когда апостолы собрались все вместе за трапезой, им явилась Сама Божия Матерь и сказала: «Радуйтесь! Я с вами — во все дни», на что апостолы единогласно воскликнули: «Пресвятая Богородица, помогай нам!».
Таким образом Царица Небесная возвестила роду человеческому, что Она и на том свете, у Престола Божьего, молитвенно ходатайствует за каждого, что и по Своем славном Успении не оставила мира без попечения.
Денис Каменщиков
http://www.eparhia-saratov.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=57771&Itemid=3
Источник: https://ruskline.ru/monitoring_smi/2011/08/29/uspenie_presvyatoj_bogorodicy/
Молитва, тропарь, кондак и величание Успению Пресвятой Богородицы
В Рождестве девство сохранила еси, / во Успении мiра не оставила еси, Богородице, /преставилася еси к животу, Мати сущи Живота: / и молитвами Твоими избавляеши от смерти душы наша.
При Рождестве Христовом Ты сохранила девство, при успении Своем — не оставила мира, Богородица: Ты перешла к жизни, так как Ты — Мать Жизни, и молитвами Твоими избавляешь от смерти души наши.
Кондак, глас 2
В молитвах Неусыпающую Богородицу, / и в предстательствах непреложное / Упование гроб и умерщвление не удержаста: / якоже бо Живота Матерь к животу / престави во утробу Вселивыйся / приснодевственную.
В молитвах неусыпающую Богородицу и непреложно надежную Заступницу гроб и смерть не удержали: Тебя, как Мать Жизни, переселил к жизни Вселившийся в Твою приснодевственную утробу.
Величание
Величаем Тя,/ Пренепорочная/ Мати Христа Бога нашего,/ и всеславное славим// успение Твое.
Молитва
О Пресвятая Богородице, Дево, Владычице, вышшая Ангел и Архангел, и всея твари честнейшая, ангельское великое удивление, пророческая высокая проповедь, апостольская преславная похвало, святителей изрядное украшение, мучеников крепкое утверждение, иноков спасительное наставление, постников неизнемогающее воздержание, девствующих чистото и слово, матерей тихое веселие, младенцев мудросте и наказание, вдовиц и сирых кормительнице, нагих одеяние, болящих здравие, пленников избавление, по морю плавающих тишино, обуреваемых небурное пристанище, блуждающих нетрудная наставнице, путешествующих легкое прехождение, труждающихся благое покоище, в бедах сущих скорая Заступнице, обидимых покрове и прибежище, ненадеющихся надеяние, требующих помощнице, нищих неистощимое богатство, печальных присное утешение, ненавидимых любовное смирение, грешников спасение и к Богу присвоение, правоверных всех твердое ограждение, непобедимое поможение и заступление. Тобою нам, Владычице, невидимый видим бысть, и Тебе мольбу приносим, Госпоже, грешнии раби Твои: о премилостивая и пречудная света умнаго Царице, рождшая Царя Христа Бога нашего, Живодавца всех, от небесных славимая и от земных хвалимая: ангельский уме, светозарная звездо, святых пресвятейшая, Царице цариц, владычице всех тварей, Боголепная Девице, нескверная Невесто, палато Духа Пресвятаго, огненный престоле невидимаго Царя, небесный кивоте, носило Слова Божия, огнеобразная колеснице, покоище живаго Бога, неизреченное составление Плоти Христовы: гнездо Орла Небеснаго, горлице Богогласная, голубице кроткая, тихая и незлобивая, мати чадолюбивая, милостей бездно, разверзающая тучу гнева Божия, неизмеримая глубино, неизреченная тайно, несведомое чудо, нерукотворенная церкве единаго Царя всех век, благоуханное кадило, честная багрянице, Боготканная порфиро, душевный раю, живоноснаго сада отрасле, цвете прекрасный, процветший нам небесное веселие, грозде спасения нашего, чаше Царя Небеснаго, в нейже растворися от Духа Святаго вино неизчерпаемая благодати, Ходатаице закона, зачало истинныя веры Христовы, непоколебимый столпе, еретиков пагубо, мечу ярости Божия на Богопротивных, бесов устрашение, во бранех побеждение, христиан всех неложная хранительнице, и мира всего известное спасение. О всемилостивая Госпоже, Дево, Владычице, Богородице, услыши нас молящихся Тебе и яви милость Твою на людех Твоих, моли Сына Своего избавитися нам от всякаго зла, и сохрани обитель нашу, и всяку обитель, и град, и страну верных, и люди благочестно прибегающыя и призывающыя имя Твое святое, от всякия напасти, губительства, глада, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников, междоусобныя брани, от всякия болезни, и всякаго обстояния: да ни ранами, ни прещением, ни мором, ни всяким праведным гневом Божиих умалятся раби Твои: но соблюдай и спасай милостию Своею, Госпоже, за ны молящися, и полезное благорастворение воздуха ко времени плоднаго приношения нам даруй: облегчи, возстави и помилуй, премилостивая Владычице, Богородице препетая, во всякой беде и нужде сущыя. Помяни рабы Твои, и не презри слез и воздыхания нашего и обнови нас благостию Своея милости, да со благодарением утешаемся обретше Тя Помощницу. Умилосердися, Госпоже Пречистая, на немощныя люди Твоя, надеждо наша: разсеянныя собери, заблуждшыя на путь правый настави, отпадшия от благочестивыя отеческия веры паки возврати, старость поддержи, юныя накажи, младенцы воспитай, и прослави славящыя Тя, изрядне же Церковь Сына Твоего соблюди, и сохрани в долготу дний. О милостивая и премилостивая Царице небесе и земли, Богородице Приснодево! Ходатаиством Твоим помилуй страну нашу и христолюбивых жителей ея, и вся православныя христианы, сохраняющи их под покровом милости Твоя, ризою Твоею честною защити: и моли из Тебе воплощшагося без семене Христа Бога нашего, да препояшет ны свыше силою на вся видимыя и невидимыя враги наша, на иноплеменники и единоплеменники, воюющыя на ны и на веру нашу православную. Спаси же и помилуй, Госпоже, святейшия патриархи, митрополиты, преосвященныя архиепископы и епископы православныя, иереи же и диаконы, и весь причет церковный, и вся правоверныя люди покланяющыяся и молящыяся пред честною Твоею иконою. Призри на всех призрением милостивнаго Твоего заступления: Воздвигни нас из глубины греховныя, и просвети очи сердечныя ко зрению спасения, милостива нам буди зде, и на страшном суде Сына Твоего о нас умоли, преставльшыяся во благочестии от жития сего рабы Твоя, в вечной жизни со Ангелы и Архангелы, и со всеми святыми причти, да одесную Сына Твоего и Бога предстанут: и молитвою Твоею сподоби вся православныя христианы со Христом жити, и радости ангельския в небесных селениих наслаждатися. Ты бо еси, Госпоже, слава небесных и упование земных, Ты наша надежда, и заступница всех притекающих к Тебе, и Твоея святыя помощи просящих: Ты молебница наша теплая к Сыну Твоему и Богу нашему: Твоя матерняя молитва много может на умоление Владыки, и Твоим предстательством ко престолу благодати Пресвятых и Животворящих Его Таин приступати дерзаем аще и недостойнии. Темже всечестный образ Твой, и рукою Твоею держимаго Вседержителя видяще на иконе, радуемся грешнии, со умилением припадающе, и любовию сей целуем, чающе, Госпоже, Твоими святыми Богоприятными молитвами дойти небесныя безконечныя жизни, и непостыдно стати в день судный одесную Сына Твоего и Бога нашего, славяще Его купно со Безначальным Отцем, и Пресвятым, Благим, Животворящим и Единосущным Духом, во веки веков. Аминь.
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Источник: https://happy-school.ru/publ/molitvy/49-1-0-537
Тропари, кондаки и величания общие — ПОНОМАРИ
Тропарь, глас 4:
К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м,/ гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м,/ в покая́нии зову́ще из глубины́ души́:/ Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши,/ потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний,/ не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи,// Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы.
Кондак, глас 6:
Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти,/ ускори́ на моли́тву, и потщи́ся на умоле́ние,// предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.
Величание:
Досто́йно есть/ велича́ти Тя, Богоро́дице,/ честне́йшую Херуви́м/ и сла́внейшую// без сравне́ния Серафи́м.
Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ Богоизбра́нная Отрокови́це,/ и чтим о́браз Твой Святы́й,/ и́мже то́чиши исцеле́ния// всем с ве́рою притека́ющим.
Святых Бесплотных Сил
Тропарь, глас 4:
Небе́сных во́инств Архистрати́зи,/ мо́лим вас при́сно мы недосто́йнии,/ да ва́шими моли́твами оградите́ нас/ кро́вом крил невеще́ственныя ва́шея сла́вы,/ сохраня́юще нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́вите нас,// я́ко чинонача́льницы вы́шних Сил.
Кондак, глас 2:
Архистрати́зи Бо́жии,/ служи́телие Боже́ственныя сла́вы,/ Ангелов нача́льницы и челове́ков наста́вницы,/ поле́зное нам проси́те и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́зи.
Величание:
Велича́ем вас,/ Арха́нгели и Ангели/ и вся во́инства,/ Херуви́ми и Серафи́ми,// сла́вящия Го́спода.
Святых отцов
Тропарь, глас 8:
Препросла́влен еси́, Христе́ Бо́же наш,/ свети́ла на земли́ отцы́ на́ша основа́вый/ и те́ми ко и́стинней ве́ре вся ны наста́вивый,// Многоблагоутро́бне, сла́ва Тебе́.
Кондак, глас 8:
Апо́стол пропове́дание и оте́ц догма́ты/ Це́ркве еди́ну ве́ру запечатле́ша,/ я́же и ри́зу нося́щи и́стины, истка́нну от е́же свы́ше богосло́вия,// исправля́ет и сла́вит благоче́стия вели́кое та́инство.
Пророка
Тропарь, глас 2:
Проро́ка Твоего́ (имярек) па́мять, Го́споди, пра́зднующе,/ тем Тя мо́лим:// спаси́ ду́ши на́ша.
Кондак, глас 4:
Просвети́вшееся Ду́хом чи́стое твое́ се́рдце/ проро́чества бысть светле́йшаго прия́телище,/ зри́ши бо я́ко настоя́щая дале́че су́щая,/ сего́ ра́ди тя почита́ем,// проро́че блаже́нне (имярек), сла́вне.
Величание:
Велича́ем тя,/ проро́че Бо́жий (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.
Апостола
Тропарь, глас 3:
Апо́столе святы́й (имярек),/ моли́ Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.
Кондак, глас 4:
Я́ко звезду́ пресве́тлую/ Це́рковь всегда́ стяжа́ тя,/ апо́столе (имярек),/ чуде́с Твои́х многоподава́нием просвеща́ема./ Те́мже зове́м Христу́:/ спаси́ чту́щих ве́рою// па́мять Твоего́ апо́стола, Многоми́лостиве
Величание:
Велича́ем тя,/ апо́столе Христо́в (имярек),/ и чтим боле́зни и труды́ твоя́,/ и́миже труди́лся еси́// во благове́стии Христо́ве.
Апостолов
Тропарь, глас 3:
Апо́столи святи́и,/ моли́те Ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние// пода́ст душа́м на́шим.
Кондак, глас 4:
Ло́зие яви́стеся Христо́ва виногра́да, му́дрии,/ гро́здие принося́ще в доброде́телех,/ вино́ нам спасе́ния источа́юще,/ его́же прие́млем, весе́лия исполня́ющеся./ Пра́зднуем честну́ю ва́шу па́мять,/ в ню́же моли́те дарова́тися нам вели́цей ми́лости и отпуще́нию грехо́в,// Госпо́дни апо́столи.
Величание:
Велича́ем вас,/ святи́и апо́столи, весь мир уче́ньми свои́ми просвети́вшия, и вся концы́/ ко Христу́ приве́дшия.
Святителя
Тропарь, глас 4:
Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля/ яви́ тя ста́ду твоему́/ Я́же веще́й И́стина,/ сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая,/ о́тче (имярек),/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак, глас 2:
Боже́ственный гром, труба́ духо́вная,/ ве́ры насади́телю и отсека́телю ересе́й,/ Тро́ицы уго́дниче,/ вели́кий святи́телю (имярек),/ со А́нгелы предстоя́ при́сно,// моли́ непреста́нно о всех нас.
Величание:
Велича́ем тя,/ святи́телю о́тче (имярек), /и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.
Святителей
Тропарь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их// в ми́ре упра́ви живо́т наш.
Кондак, глас 8:
Я́ко доброде́телей учи́телие и иера́рхов украше́ние,/ Це́рковь пою́щи вас сла́вит,/ моли́твами ва́шими пода́йте чту́щим вас любо́вию/ доброде́телей исправле́ние и собла́знов избавле́ние,// я́ко непобеди́мии.
Величание:
Велича́ем вас,/ святи́телие вели́цыи, и чтим святу́ю па́мять ва́шу, вы бо мо́лите за нас/ Христа́ Бо́га на́шего.
Мученика
Тропарь, глас 4:
Му́ченик Твой, Го́споди, (имярек)/ во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего,/ име́яй бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́,/ сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости./ Того́ моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.
Кондак, глас 2:
Звезда́ све́тлая яви́лся еси́,/ непреле́стная ми́рови,/ Со́лнца Христа́ возвеща́ющи,/ заря́ми Твои́ми, страстоте́рпче (имярек),/ и пре́лесть погаси́л еси́ всю,/ нам же подае́ши свет,// моля́ся непреста́нно о всех нас.
Величание:
Велича́ем тя,/ страстоте́рпче святы́й (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́// претерпе́л еси́.
Мученика XX века
Тропарь
(см. общий мученика)
Кондак, глас 5:
Ве́рный сын земли́ Ру́сския яви́лся еси́,/ новому́чениче (имярек),/ Христа́, Со́лнце Пра́вды, возвеща́я/ и безбо́жия тьму́ отгоня́я./ Ны́не же сро́дники твоя́ в правосла́вней ве́ре утвержда́я,// моли́ся о душа́х на́ших.
Величание:
(см. общее мученика)
Мученицы
Тропарь, глас 4:
А́гница Твоя́, Иису́се, (имярек)/ зове́т ве́лиим гла́сом:/ Тебе́, Женише́ мой, люблю́,/ и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую/ и сраспина́юся и спогреба́юся Креще́нию Твоему́,/ и стражду́ Тебе́ ра́ди, я́ко да ца́рствую в Тебе́,/ и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю,/ но я́ко же́ртву непоро́чную приими́ мя, с любо́вию поже́ршуюся Тебе́.// Тоя́ моли́твами, я́ко Ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.
Кондак, глас 2:
Храм Твой всечестны́й я́ко цельбу́ душе́вную обре́тше,/ вси ве́рнии велегла́сно вопие́м ти:/ де́во му́ченице (имярек) великоимени́тая,// Христа́ Бо́га моли́ непреста́нно о всех нас.
Величание:
Велича́ем тя,/ страстоте́рпице Христо́ва (имярек),/ и чтим честно́е страда́ние твое́,/ е́же за Христа́// претерпе́ла еси́.
Мученицы XX века
Тропарь, глас 4:
Благоче́стно в зако́не Госпо́дни пожи́вши,/ ве́ру правосла́вную сохрани́ла еси́,/ и терпе́нием гони́тели Це́ркве Ру́сския посрами́вши,/ сме́рть за Христа́ прия́ла еси́,/ му́ченице сла́вная (имярек),/ престо́лу Бо́жию предстоя́щи,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак, глас 5:
Я́ко а́гница кро́ткая,/ воспита́нная на па́житех Це́ркве Ру́сския,/ страстоте́рпице Христо́ва (имярек),/ посреде́ лю́тых мучи́телей/ те́пле моли́лася еси́:/ Го́споди, прости́ им,// не ве́дят бо, что творя́т.
Величание:
Велича́ем тя,/ свята́я му́ченице (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́// претерпе́ла еси́.
Мучеников
Тропарь, глас 4:
Мученицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего,/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости./ Тех моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.
Кондак, глас 2:
Свети́льницы све́тлии я́вльшеся, боже́ственнии му́ченицы,/ тварь всю све́тлостию чуде́с озаря́ете,/ неду́ги разреша́юще и глубо́кую тьму всегда́ отгоня́юще,// Христу́ Бо́гу моля́щеся непреста́нно о всех нас.
Величание:
Велича́ем вас,/ страстоте́рпцы святи́и,/ и чтим честна́я страда́ния ва́ша,/ я́же за Христа́// претерпе́ли есте́.
Мучениц
Тропарь, глас 1:
А́гницы слове́сныя А́гнцу и Па́стырю,/ приведо́стеся муче́нием ко Христу́,/ тече́ние сконча́вше/ и ве́ру соблю́дше,/ те́мже днесь ра́достною душе́ю соверша́ем, досточу́днии, святу́ю ва́шу па́мять,// Христа́ велича́юще.
Кондак, глас 4:
Страстоте́рпиц Христо́вых па́мять пра́зднуим,/ и ве́рою прося́ще по́мощи/ изба́витися всем от вся́кия ско́рби, зову́ще:/ Бог наш с на́ми,// Иже сих просла́вивый, я́коже изво́ли.
Величание:
Велича́ем вас,/ страстоте́рпицы святы́я,/ и чтим честна́я страда́ния ва́ша,/ я́же за Христа́// претерпе́ли есте́.
Священномученика
Тропарь, глас 4:
И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, богодухнове́нне,/ в виде́ния восхо́д:/ сего́ ра́ди сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче (имярек),/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак, глас 4:
Во святи́телех благоче́стно пожи́в/ и муче́ния путь проше́д,/ и́дольския угаси́л еси́ же́ртвы,/ и побо́рник быв твоему́ ста́ду, богому́дре./ Те́мже тя почита́юще, та́йно вопие́м ти:/ от бед изба́ви ны при́сно твои́ми мольба́ми,// о́тче наш (имярек).
Величание:
Велича́ем тя,/ священному́чениче (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ ты бо мо́лиши о нас// Христа́ Бо́га на́шего.
Священномученика XX века
Тропарь, глас 3:
Це́ркве Ру́сския сто́лпе непоколеби́мый,/ благоче́стия пра́вило,/ жития́ ева́нгельскаго о́бразе,/ священному́чениче (имярек),/ Христа́ ра́ди пострада́вый да́же до кро́ве, Его́же моли́ усе́рдно, я́ко Нача́льника и Соверши́теля спасе́ния, Русь Святу́ю утверди́ти в Правосла́вии/ до сконча́ния ве́ка.
Кондак, глас 2:
Восхва́лим, ве́рнии, изря́днаго во святи́телех (или́ свяще́нницех) и сла́внаго в му́ченицех (имярек), Правосла́вия побо́рника и благоче́стия ревни́теля, земли́ Ру́сския кра́сное прозябе́ние, и́же страда́нием Небе́с дости́же и та́мо те́пле мо́лит Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Величание:
Велича́ем тя,/ священному́чениче (имярек),/ и чтим честна́я страда́ния твоя́,/ я́же за Христа́/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия/ претерпе́л еси́.
Священномучеников
Тропарь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по свое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их// в ми́ре упра́ви живо́т наш.
Кондак, глас 3:
Я́ко свети́льницы незаходи́мии разу́мнаго со́лнца,/ соше́дшеся днесь восхва́лим пе́сньми,/ возсия́ли бо есте́ су́щим во тьме неразу́мия,/ всех созыва́юще к высоте́ благоче́стия, священному́ченицы./ Тем вопие́м вам:// ра́дуйтеся, по́стников всех основа́ние.
Величание:
Велича́ем вас,/ священному́ченицы Христо́вы, и чтим святу́ю па́мять ва́шу, вы бо мо́лите за нас/ Христа́ Бо́га на́шего.
Преподобномученика
Тропарь
(см. общий преподобного)
Кондак, глас 2:
Яко по́стника благоче́стна, и иску́сна,/ и страда́льца произволе́нием че́стна,/ и пусты́ни жи́теля сообра́зна,/ в пе́снех досто́йно восхва́лим (имярек) приснохва́льнаго,// то́й бо зми́я попра́л есть.
Величание:
Ублажа́ем тя,/ преподобному́чениче (имярек),/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ наста́вниче мона́хов// и собесе́дниче Ангелов.
Преподобномученика XX века
Тропарь, глас 1:
Ве́рный учени́к Христа́ да́же до сме́рти бы́в,/ преподобному́чениче (имярек) приснопа́мятне,/ по́двиги бо поста́ и кро́вию муче́ний/ зе́млю Ру́сскую освяти́л еси́./ Те́мже и мы, ча́да твоя́, любо́вию вопие́м ти:/ сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему тя,// сла́ва Просла́вльшему тя с новому́ченики Росси́йскими.
Кондак, глас 3:
Мирска́го мяте́жа удали́вся,/ до́бре Бо́гу послуж
Источник: https://ponomari.ru/bogosluzheniya/tropari-i-kondaki/tropari-kondaki-i-velichanija-obshhie/
Тропарь Успения Пресвятой Богородицы: очевидное невероятное
В тропаре «В рождестве девство сохранила еси» гимнографы как будто наслаждаются умножением ряда «невозможностей», следующих из одного именования: Богородица.
Дева становится Матерью; женщина рождает Того, Кого не вмещает весь мир, смертная рождается в жизнь вечную.
Комментируют священник Феодор Людоговский и поэт Ольга Седакова.
Икона Успения Пресвятой Богородицы. Россия, XIV век
Тропарь, глас 1:
В рождестве девство сохранила eси, во успении мира не оставила eси, Богородице, преставилася eси к животу, Мати сущи Живота, и молитвами Твоими избавляеши
от смерти души наша.
Греческий оригинал
Ἐν τῇ Γεννήσει τὴν παρθενίαν ἐφύλαξας, ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε. Μετέστης πρὸς τὴν ζωήν, μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς ζωῆς, καὶ ταῖς πρεσβείαις ταῖς σαῖς λυτρουμένη,
ἐκ θανάτου τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Перевод Ольги Седаковой
Рождая, сохранила Ты девственность. Почив, не оставила Ты мира, Богородица: Ибо перешла к жизни Ты, истинная Матерь Жизни, И твоим ходатайством избавляешь
От смерти души наши.
Сравнение Успения с Пасхой чревато серьезной догматической ошибкой, — предупреждает священник Феодор Людоговский:
— В Православной Церкви существует множество праздников, посвященных Пресвятой Богородице.
Если следовать хронологии событий, то первый из них – зачатие Богородицы праведной Анной (9/22 декабря); затем – Рождество Богоматери (8/21 сентября), Введение во Храм (21 ноября / 4 декабря), Сретение (2/15 февраля), Благовещение (25 марта / 7 апреля), Успение (15/28 августа). Дальше следуют празднества, установленные в память о явлениях Пресвятой Девы, о чудесах, совершенных Ею в разные эпохи церковной истории: это и праздник Покрова (1/14 октября), и память Знамения Богородицы в Великом Новгороде (27 ноября / 10 декабря), и празднования в честь десятков икон Божией Матери.
Главным среди всех этих праздников может считаться Успение – так же, как главным днем памяти святого обычно является день его кончины, так же, как главный Господский праздник – Пасха, воспоминание смерти и Воскресения Христа.
Успение часто называют Богородичной Пасхой, но такое наименование представляется нежелательным: совершенно очевидна давняя и неослабевающая тенденция «подтягивать» почитание Богоматери до уровня почитания Спасителя (это видно во всем – от орфографии до гимнографии) – но такое стремление вступает в противоречие с догматическим учением Православной Церкви: Господь Иисус Христос – Бог и человек, Творец и Спаситель; Богородица – лишь человек, хотя и вместивший в себя Божество. Ее служение было совершенно исключительным, наше спасение было бы без Нее невозможным; однако Ее человеческая природа не изменилась, Она, как и все люди, была подвержена смерти. Поэтому хотелось бы надеяться на более трезвенное отношение к почитанию Богоматери – равно как и к почитанию многих святых.
Праздник Успения имеет однодневное предпразднство (сразу после отдания Преображения Господня); его попразднство длится восемь дней.
Успение Богородицы – последний двунадесятый праздник в церковном году, начинающемся 1/14 сентября и заканчивающемся в августе.
Спустя две недели после отдания Успения наступает предпразднство первого в году двунадесятого праздника – Рождества Богородицы.
О чем безопасней молчать
Неизвестный автор тропаря Успения, обращаясь к Богородице, созерцает невероятность происшедшего. Того, что произошло с Пресвятой Девой, не вмещает человеческий разум и обыденный опыт. Комментирует Ольга Седакова
Пояснения к тексту тропаря:
1. В рождестве, во успении – здесь имеются в виду не праздники Рождества Христова и Успения Пресвятой Богородицы, а сами действия рождения и смерти.
Успение (усыпление) от успнути – уснуть; традиционная метафора смерти как сна (так же, как русское «почить») здесь приобретает более конкретное значение.
По церковному преданию, грядущего воскресения из мертвых, которого ожидает весь род человеческий (в том числе, святые), Ей уже не требуется.
2. Преставилася к животу, мати сущи Живота. Одно и то же слово, живот (жизнь) имеет здесь несколько разные значения.
В первом употреблении живот означает жизнь, вечную жизнь. Во втором – Христа, Который есть жизнь («Аз есмь путь и истина и жизнь», (Ин.14:6)); Который принес в мир «жизнь, и жизнь с избытком», (Ин.10:10)).
В этом смысле можно сказать о Богородице, что она родила Жизнь людям[1].
3. Мати сущи – буквально: пребывающая, ставшая навеки.
4. молитвами Твоими – слав. молитва, передающая греческое πρεσβεία, означает здесь «просьбу», «прошение» и конкретно – прошение о помиловании.
Sub specie poeticae
Православные литургические песнопения, посвященные Пресвятой Богородице, как правило, очень сложны и «догматичны» более, чем лиричны.
Это особенно заметно при сравнении с традиционной латинской гимнографией, с такими ее классическими образцами, как Stella Maris («Звезда морей»), Pulcherrima Rosa («Прекраснейшая Роза»), Salve Regina («Радуйся, Царица»)… Совершенная чистота, дивная красота, несравненное милосердие Девы — их лирическая тема[2].
Православные (греческие) песнопения обращаются к Богородице иначе: в свете догмата о Воплощении Бога Слова. Они размышляют о той роли, которая принадлежит Ей в этом величайшем чуде, они созерцают невероятность происшедшего.
Этого не вмещают человеческий разум и обыденный опыт, о чем постоянно напоминают богородичные гимны (мотивы «молчания витий» и «недоумения философов») и о чем, как говорит одно из этих песнопений, «безопаснее было бы молчать».
Хвалебное песнопение и есть молчание, облаченное в слова, некое подобие огромной вышивки. Излюбленная риторическая фигура здесь – соединение несоединимого, оксюморон: «Невеста неневестная».
Созерцанию певцов и слушателей предлагаются вещи непредставимые: девица становится матерью, оставаясь девицей; женское чрево вмещает Того, Кого не вмещает звездный мир и все творение; смертное, сотворенное человеческое существо рождает «жизнь бесконечную».
Гимнографы как будто наслаждаются умножением ряда «невозможностей», следующих, по существу, из одного именования: Богородица.
Мы не раз уже говорили об особом интеллектуализме и «теоретичности» византийской литургической поэзии.
С этим ее качеством можно связать и обыкновенное присутствие в богородичных песнопениях ветхозаветных образов, в которых богословы усматривают прообразование Богородицы: Богородица – лестница, которую видел патриарх Иаков, кувшин манны из древней Скинии Завета, жертвенник, неопалимая купина, переход через Красное море… Все это – образцы того, «чего не бывает», чудеса, в которых «естества чин» (природный закон) отменяется.
Огромный реестр таких символических уподоблений содержит в себе акафист «Взбранной Воеводе», образец и источник множества литургических текстов. Тропарь Успения, о котором мы ведем речь, не включает в себя этих ветхозаветных символов.
Его композиция прозрачна. Первые два стиха дают параллельные образы соединения несовместимого: девственного рождения – и кончины, которая не означает полного разрыва с миром. Два эти чуда поданы в одном модусе: сохранения.
«Девство сохранила» — «мира не оставила». Хранение, сбережение, покров – один из главных мотивов в почитании Богородицы. В молитвенных обращениях к Ней звучит надежда, что с Ее помощью и пропавшее не пропадет.
Два этих стиха составляют как бы богословское вступление к гимну.
Следующие четыре стиха тропаря развивают его основную тему: смерть – и жизнь. Кончина Богородицы — не смерть, а переход к жизни (вечной жизни), к той новой Жизни, которую Она родила, оставаясь смертным существом.
Слово «смерть» появляется только в последней строке, и относится не к кончине Богородицы, а к «нам», точнее, к «душам нашим», которые, по ее заступничеству, спасаются от смерти.
Жизнь ее после кончины не только не прекращается, но становится источником жизни для «душ наших».
С темой заступничества, ходатайства, просительства, «споручительства» Богородицы связана тема Суда. На Суде Христовом Она выступает как адвокат, как просительница о помиловании осужденных.
Здесь сходятся латинская и греческая традиции гимнографии Богородицы, с различия которых мы начали.
И в западной традиции Она прежде всего – Защитница, «адвокат» на «праведном суде», надежда тех, у кого нет никакой другой надежды.
В Св.Писании мы встречаем один источник этого тысячелетнего образа «заступницы за людей перед Сыном»: рассказ о брачном пире в Кане Галилейской.
Сочувствие Богородицы к людям, которым не хватило вина, и просьба к Сыну поправить это положение становятся побуждением к началу Его чудотворства, к первому «явлению славы», к началу совершения Его миссии Спасителя. Первое чудо Господь совершает по просьбе Матери (Ин.2:1-11).
Примечания
[1] Ср. об этом в пастернаковском «Докторе Живаго»: «…девушка … тайно и втихомолку дает жизнь младенцу, производит на свет жизнь, чудо жизни, жизнь всех, «Живота всех», как потом его называют. – Борис Пастернак. Собрание сочинений в пяти томах. Том третий, Доктор Живаго..М., Худлит, 1990, с.460. [2] В целом богословские хитросплетения остаются «за кадром» западных гимнов Деве. Но есть исключения.В богословском гимне Богородице, который в финальной песне «Божественной Комедии» поет у Данте Бернар Клервосский, мы слышим совершенно византийское упоение головокружительными «невозможностями»:
“Vergine Madre, figlia del tuo figlio… tu se’colei che l’umana natura Nobilitasti si, che ‘l suo fattore Non disdegno di farsi sua fattura” – «Дева Мать, дочь своего Сына… Ты та, в которой человеческая природа Так облагородилась, что ее Творец Не счел недостойным стать ее (человеческой природы) твореньем». (Par. XXXIII, 1-6).
Образ «дочери собственного Сына» перекликается с древней иконографией Успения, где Христос предстоит ложу усопшей Богородице и держит на руках ее душу в образе маленькой девочки, точно повторяя позу Богородицы, держащей Младенца. Наглядным образом Мать возвращается к своему изначальному статусу – она вновь дитя Творца.
Источник: https://azbyka.ru/days/p-tropar-uspenija-presvjatoj-bogorodicy-ochevidnoe-neverojatnoe